Metode Pengajian Tafsir Al-Quran Institusi Pondok di Malaysia

Methods Study of Al-Quran Interpretation Pondok Institutions in Malaysia

Authors

  • Nurzatil Ismah Azizan Pensyarah Jabatan al-Quran dan al-Sunnah, Kolej Universiti Islam AntarabangsPensyarah Jabatan al-Quran dan al-Sunnah, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)
  • Nazneen Ismail Pensyarah Jabatan Dakwah dan Usluddin, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)
  • Siti Mursyidah Mohd Zin Pensyarah Jabatan al-Quran dan al-Sunnah, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)
  • Nur Fatihah Zainuddin Pembantu Penyelidik, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Keywords:

Metode, pengajian, institusi pondok, Malaysia

Abstract

Perkembangan pengajian Islam di Malaysia menyaksikan evolusi pengajian berteraskan kitab-kitab turath. Bermula dengan pengajian di pondok-pondok secara tradisional sehingga kewujudan pondok moden yang mempunyai silibus dan peperiksaan sebagai aspek penilaian. Pengajian pondok menekankan aspek pengajian secara talaqqi kitab sebagai metode utama dalam pengajian. Metode talaqqi kitab tidak hanya dilakukan di pondok malah peringkat universiti juga melaksana sistem tersebut seperti USIM. Pelaksanaan metode  ini di universiti membuktikan bahawa kaedah pengajian  pondok diterima dalam sistem pendidikan pada masa kini. Pengajian pondok menekankan aspek kefahaman berkenaan kitab-kitab turath dalam bidang tafsir, hadis, akhlak, akidah dan nahu. Kajian ini dilakukan bertujuan untuk meneliti sumbangan institusi pondok dalam pengajian tafsir al-Quran dalam aspek kaedah pelaksaan pengajian tersebut. Kajian ini merupakan kajian berbentuk kualitatif dengan reka bentuk kajian kepustakaan seterusnya menggunakan dokumen sebagai instrumen kajian dan dianalisis dengan pendekatan induktif. Hasil kajian mendapati institusi pondok mempunyai kaedah pengajian yang tersendiri iaitu talaqqi, tafaqquh, itqan, munazarah dan mujadalah. Kaedah ini wajar diikuti oleh pusat pendidikan pada masa kini dalam memberi pengajaran dan pembelajaran pengajian tafsir al-Quran dan dikembangkan mengikut perkembangan teknologi agar ianya lebih menarik.

 

Abstract

The development of Islamic studies in Malaysia saw the evolution of studies based on turath books. Starting with studies in traditional huts until the existence of modern huts that have a syllabus and examinations as an aspect of assessment. The study of the hut emphasizes the aspect of study by talaqqi kitab as the main method in study. The method of talaqqi kitab is not only done in the hut but also the university level also implements the system like USIM. The implementation of this method in universities proves that the method of study of huts is accepted in the education system today. The study of pondok emphasizes the aspect of understanding regarding turath books in the field of tafsir, hadith, akhlaq, akidah and grammar. This study was conducted to examine the contribution of pondok institutions in the study of tafsir al-Quran in terms of the method of implementation of the study. This study is a qualitative study with the design of the library study then use the document as a research instrument and analyzed with an inductive approach. The results of the study found that the pondok institution has its own method of study, namely talaqqi, tafaqquh, itqan, munazarah and mujadalah. This method should be followed by the education center nowadays in providing teaching and learning of the study of tafsir al-Quran and developed according to technological developments so that it is more interesting.

 

References

Ahmad Yunus Mohd Noor & Quthrennada Rosli. (2017). Perkembangan Metodologi Pengajaran Dan Pembelajaran Hadith Di Negeri Kedah. Journal Of Hadith Studies, 2 (2), Eissn: 2550-1148.
Ainin Sofiya Adrus & Farid Mat Zain (2019). Sejarah Penubuhan Dan Sistem Pengajian Di Madrasah Al-Ulum Ad-Diniah Al-Usmaniah. At-Tahkim, 9 (26), Issn: 2541-3856.
Haziyah Hussin , Latifah Abdul Majid , Nor Syamimi Mohd (2016). Pemikiran Tafsir Sheikh Mohamed Idris Al-Marbawi Dalam Manuskrip Quran Bergantung Makna Melayu. Jurnal Al-Turath; Vol. 1, No. 1; 2016
Masyhurah Mohd Rawi Et Al. (2015). Institusi Pondok Dalam Sistem Pendidikan Islam Di Malaysia. Proceeding The 7th International Workshop And Conference Of Asean Studies On Islamic And Arabic Education And Civilization (Poltan-Ukm-Polimed), Isbn: 978-983-2267-77-5.
Maziahtusima Ishak Et Al. (2019). Isu Dan Cabaran Pendidikan Pondok Dari Lensa Pegawai Jabatan Dan Majlis Agama Islam Negeri Di Malaysia. International Jounal Of Education, Psychology And Counseling, 4 (31), 384-393.
Mohd Mahadi Mydin & Noor Sufiza Ahmad. (2014). The System Of Islamic Studies At Madrasah (Sekolah Pondok). Jounal Of Mechanical Manufacturing, (1).
Mohd Sholeh Sheh Yusuff Et Al. 2014. Tafsir Nur Al-Ihsan Oleh Syeikh Muhammad Sa’id: Suatu Bacaan Intertekstual. Melayu: Jurnal Antarabangsa Dunia Melayu Jilid 7 Bil.1 2014

Mustaffa Abdullah Dan Mohd Asmadi Yakob. (2003). Pengajian Tafsir Di Kelantan :Satu Tinjauan Sejarah. Jurnal Usuluddin Bil 17 2003.

Noornajihan Jaafar et al. (2017). Cabaran Institusi Pendidikan Pondok Serta Impak Terhadap Pembentukan Diri Pelajar. Journal of Islamic, Social, Economics and Development. Volume: 2 Issue: 6. 223-235.

Nurzatil Ismah Binti Azizan. (2009). Tafsir Nur Al-Ihsan Oleh Muhammad Said B. Umar Dan Tafsir Al-Qur`An Al-Hakim Oleh Mustafa Abdul Rahman: Kajian Perbandingan Metodologi Pentafsiran. Tesis Sarjana. Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.
Ramli Saadon, Khairi Ariffin & Ishak Saat. (2015). Perkembangan Pendidikan Orang Malaya Sebelum Kemunculan Western-Type-Education. Jurnal Perpektif, 8 (2), 79-96.
Siti Saniah Abu Bakar Et Al. (2019). Kaedah Pengajaran Di Institusi Pengajian Pondok. The Online Journal Of Islamic Education, 7 (2), 10-20.
Syed Salim Syed Shamsuddin. (2019). Pemantapan Pelajar Aliran Syariah di Institusi Pengajian Tinggi Melalui Pengajian Kitab Turath Jawi: Tinjauan Terhadap Perlaksanaan Pengajian Talaqqi di Universiti Sains Islam Malaysia Sains Insani 2018, Volume 03 No. 01: 27-37

Wan Fakhrul Razi Wan Mohamad Et Al. (2019). Pengajian Tafsir Al-Quran Di Pondok Moden Bachok: Satu Tinjauan Awal (5 Th International Seminar On Islamiyyat Studies (Irsyad 2019)

Published

2021-01-03

How to Cite

Azizan, N. I., Ismail, N., Mohd Zin, S. M., & Zainuddin, N. F. (2021). Metode Pengajian Tafsir Al-Quran Institusi Pondok di Malaysia: Methods Study of Al-Quran Interpretation Pondok Institutions in Malaysia. Jurnal Pengajian Islam, 50–58. Retrieved from https://jpi.uis.edu.my/index.php/jpi/article/view/75