Pengajaran Bahasa Arab di Malaysia: Permasalahan dan Cabaran
Teaching of Arabic in Malaysia: Problems and Challenges
Keywords:
Masalah pengajaran bahasa Arab, Cabaran pendidikan bahasa ArabAbstract
The Arabic language education has a unique position in the Malaysia education system. Arabic is the core in the pondok instituition and the religious schools, but now has become one of the subjects in the primary eduation system in Malaysia. In an effort to strengthen the Arab language education in Malaysia, the issue of teaching the Arabic language among teachers is often debated. Thus, this study was conducted with the aim to discuss in detail some of the problems in teaching Arabic faced by teachers in Malaysia as well as the challenges faced in efforts to uphold the environments in all levels. This study was conducted using qualitative approach to collect and examine information relating to the Arabic language education through the Education Act 1996 and past studies such as journals, articles and even books. Findings the study found, the main problems faced by teachers of Arabic much related to the fundamental issues, policies and status of Arabic Language in Education Act 1996.
ABSTRAK
Pendidikan Bahasa Arab mempunyai kedudukan yang unik dalam sistem pendidikan di Malaysia. Bahasa Arab merupakan asas dalam pendidikan pondok dan sistem sekolah aliran agama suatu ketika dahulu, namun kini menjadi salah satu matapelajaran dalam arus pendidikan perdana. Dalam usaha memperkasa pendidikan Bahasa Arab di Malaysia, isu permasalahan guru dalam pengajaran bahasa Arab sering kali diperdebatkan. Justeru, kajian ini dijalankan dengan tujuan membincangkan secara terperinci beberapa permasalahan dalam pengajaraan bahasa Arab yang dihadapi oleh guru-guru di Malaysia serta cabaran-cabaran yang dihadapi dalam usaha memartabatkan pengajarannya di semua peringkat. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kualitatif dengan mengumpul dan meneliti maklumat-maklumat berkaitan pendidikan Bahasa Arab menerusi Akta Pendidikan 1996 serta kajian-kajian lampau seperti jurnal, artikel mahupun buku. Dapatan kajian mendapati, permasalahan utama yang dihadapi oleh guru bahasa Arab banyak bertumpu kepada faktor guru, faktor bahan bantu mengajar dan faktor persekitaran. Cabaran pendidikan bahasa Arab di Malaysia pula sangat berkait rapat dengan isu dasar, polisi, status dan kedudukannya dalam Akta Pendidikan 1996 dan ia perlu ditangani dengan baik.
References
Ab. Gani Jalil. (1993). Masalah Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Terendak. Tesis (Sarjana Pendidikan). Universiti Kebangsaan Malaysia.
Abdul Razif Zaini, Noorshamsinar Zakaria, Hasmadi Hamdan, Muhammad Redzaudin Ghazali, Mohd Rufian Ismail. (2017). Kompetensi Guru Dalam Pengajaran Bahasa Arab Di Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia. Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS):Bangi
Awatif Abdul Rahman, Siti Nurhajariah Md Isa, Norfaezah Mohd Hamidin dan Idi Hamdi. (2017). Pendidikan Bahasa Arab Di Peringkat Prasekolah: Satu Tinjauan Awal http://conference.kuis.edu.my/pasak2017/images/prosiding/ pendidikan/25-AWATIF.pdf
Aziah, I., Noraini, H., & Abdul Ghani, K. (2013). Amalan Pembangunan Profesionalisme Dalam Kalangan Guru-Guru Novis. Journal of Chemical Information and Modeling, 53, 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Azizah Lebai Nordin (1999). Guru Pendidikan Islam yang Berkesan. Masalah Pendidikan. Jilid 22. Kula Lumpur : Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya
Azman Che Mat, Goh Ying Soon. (2010). Situasi pembelajaran bahasa asing di Institut Pengajian Tinggi : perbandingan antara bahasa Arab, bahasa Mandarin dan bahasa Perancis, AJTLHE Vol. 2, No. 2, July 2010, 9-20, Universiti Teknologi MARA, Malaysia.
Al-Muslim Mustapa, Prof. Madya Dr. Zamri Arifin. (2012). Pen`gajaran dan pembelajaran bahasa Arab: satu tinjauan literatur di Negeri Sembilan. Persidangan Kebangsaan Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab 2012(PKEBAR’12), Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi & Parilah M. Shah. (2010). Sikap Pelajar Terhadap Pembelajaran Kemahiran Lisan Bahasa Arab Di Universiti Teknologi MARA (UiTM). GEMA Online™ Journal of Language Studies. Volume 10(3) 2010: 15- 33
Heinich, R. (1993).The use of computers in education: A response to streibel. ETCJ, Vol.36.
Ishak Mohd Rejab. (1992). Masalah Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab di Malaysia. Dlm. Ismail
Kamaruddin Hj Husin. (1995). Pedagogi Bahasa (Perkaedahan). Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Kamaruddin Hj Husin. (1997). Pedagogi Bahasa (Perkaedahan). Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Mohammad Abdillah Samsuiman, Miss Asma Benjaman & Zamri Arifin (2014). Hubungan Antara Kualiti Guru Bahasa Arab Dan Kecenderungan Minat Pelajar Dalam Bahasa Arab. Jurnal Kemanusiaan Bil. 22. Universiti Teknologi Malaysia.
Mohamad Syukri Abd Rahman et al. (n.d). Penilaian Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab Sijil Menengah Agama (SMA) Kurikulum Al-Azhar di Sekolah-Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di Negeri Selangor. .219-240.
Muhammad Sabri Sahrir. (2015). Bahasa Arab tembusi pengajian formal di sekolah, universiti. Berita Harian, Rabu, 23 Sept 2015.
Nazri Atoh, Saipolbahrin Hj. Ramli, & Mohd Zawawi Ag. Hamat, (2014). Guru Bahasa Arab Yang Berkualiti: Satu Tinjauan. Prosiding Seminar Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab 2014, Fakulti Pengajian Islam, UKM & Fakulti Kontemporari Islam, UNISZA.
Nemati, A. (2011). Proficiency and Size of Receptive Vocabulary: Comparing EFL and ESL Environments. Crown Research in Education , 11-17.
Rahimi, M. S., Zawawi, I., Wan Nordin, W. A., (t.t). Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab Berasaskan Web.
Robiah Sidin. (2000). Inovasi kaedah pengajaran: Pengalaman di Universiti Kebangsaan Malaysia. Prosiding National Cotzference on Teaching anclLearning in Higher Education, Oktober 9- 10, Universiti Utara Malaysia.
Rosni Samah. (2009). Isu Pembelajaran Bahasa Arab di Malaysia. Nilai: Universiti Sains Islam Malaysia.
Rosni Samah. (2012). Isu Pembelajaran Bahasa Arab. Persidangan Kebangsaan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab 2012 (PKEBAR ‘12), Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sohair Abdel Moneim Sery. (1990). Satu Tinjauan Tentang Masalah-Masalah Pengajaran Mata Pelajaran Bahasa Arab di Sekolah-Sekolah Menengah Agama di Malaysia. Tesis (Sarjana Pendidikan). Universiti Kebangsaan Malaysia.
Wan Azura dan Lubna Abd Rahman. (2005). Pendekatan dan Strategi Efektif dalam Penguasaan Bahasa Arab. Nilai: Universiti Sains Islam Malaysia